45 44 43

مراسم جشن غدیر

 ۰۹ مرداد ۱۴۰۰  |   1313 بازدید

مراسم جشن غدیر در روز چهارشنبه مورخ ۶ مرداد به صورت برخط از دبیرستان نیکان پخش گردید. این مراسم از ساعت ۱۱:۴۵ با پخش کلیپ‌های گلچین از مراسمات مرحبای سالهای گذشته آغاز گردید.  پس از آن جناب آقای کوثرمدار سرپرست پایه نهم به تلاوت آیات اکمال دین از سوره مائده و گلچینی از خطابه غدیر پرداختند.

در ادامه جناب آقای کرباسچی ضمن تبریک عید و آرزوی سلامت برای همه مخاطبان، توضیحاتی در مورد مراسمات مرحبا  و مشکلات اجرایی پیش آمده امسال ارائه کردند.

در ادامه آقای دکتر دولتی بحثی را با محوریت قرار دادن دو آیه از قرآن ایراد فرمودند:

۱) قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ -  آیه ۱۱۰ سوره کهف

۲) قَالَتْ رُسُلُهُمْ أَفِي اللَّهِ شَكٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ يَدْعُوكُمْ لِيَغْفِرَ لَكُم مِّن ذُنُوبِكُمْ وَيُؤَخِّرَكُمْ إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى ۚ قَالُوا إِنْ أَنتُمْ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُنَا تُرِيدُونَ أَن تَصُدُّونَا عَمَّا كَانَ يَعْبُدُ آبَاؤُنَا فَأْتُونَا بِسُلْطَانٍ مُّبِينٍ - آیه ۱۰ سوره ابراهیم

در آیه دوم آنجا که پیامبران مردم را به استغفار از گناهان خود دعوت می‌کنند، مردم دلیل عدم توجه به خواسته ها و دستورات پیامبران را اینگونه عنوان می کنند: شما هم مثل ما بشری بیش نیستید!

آنچه که در این بحث از دید مردم معاند مغفول مانده عبارت نهایی آیه است: یوحی الیّ.

اگرچه انواع و اقسامی از وحی به معنای عام کلمه همچون وحی خداوند به زنبور عسل و مادر حضرت موسی در قرآن مورد اشاره قرار گرفته، اما در معنای خاص وحی، فقط کسانی که دارای مقام شامخ عصمت هستند لایق دریافت این نوع وحی هستند. کسانی که صد در صد قابل اطمینان اند و از این رو در وصف آنان می خوانیم:

السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِينَ اللّٰهِ فِي أَرْضِهِ

همچنین این افراد در حفظ و خواندن وحی مراقبه دارند و این وجه تمایز انبیاء است که به واسطه آن می بایست اطاعت شوند.

ما از یک دانشمند علوم تجربی توقع نداریم به امور الهی دسترسی پیدا کند و لذا افرادی هستند که با مطالعه یافته های این دانشمندان منکر باورهای الهی و مذهبی می شوند. مثلاً اعتقاد به تفاوت حرمت و شأن شب قدر یا شب جمعه که در اعتقادات ما وارد شده از دیدگاه آنها مردود است، همانطور که انسان ها حتی انبیاء از نظر دانشمندان علوم تجربی همه مثل بقیه انسان ها هستند.

 گاهی برخی از این افراد علاوه بر رد مقولات الهی پا را فراتر گذاشته و با آن درگیر می شوند.

ایشان با ارائه مثالی از اینکه پدر ما اگرچه در نگاه همه یک بشر عادی است اما برای ما شأن و منزلت متفاوتی دارد، وجود این نوع تفاوت در نگاه مومنان به انبیاء و اولیاء را امکان‌پذیر دانستند.

در بخش دیگر سخنرانی ایشان به رویکرد متفاوت افراد در مواجهه با قرآن پرداختند: عده ای وحیانی بودن قرآن را منکر می گردند حال آنکه عده ای دیگر به گواه قرآن با خواندن هر آیه جدیدی به ایمان آنها افزوده می شود.

در نهایت ایشان بحث خود را اینگونه جمع بندی نمودند:

در خلقت در یک تقسیم بندی دو نوع مقوله وجود دارد:

۱) الهی

۲) اگرچه متعلق به خداست اما نشانه خاص الهی نیست.

و خداوند برای قرار دادن یک امر الهی از یک عینیت دنیایی (صورتی از مخلوقات دنیایی) برای ارتباط با ما استفاده می کند،  نه آنکه آن را غیر قابل ادراک برای ما قرار دهد و اینجاست که یک منکردین این عینیت را بدیهی و غیر الهی خطاب می‌کند. تشخیص الهی یا غیر الهی بودن یک عینیت دنیایی هم به وسیله قلب است که با زمینه ایمان تقویت شده است.

در مواجهه با آیات الهی مردم به سه دسته تقسیم می‌شوند:  ۱) بهائم که اصلا توجهی به آیات ندارند و مشغول موارد پست هستند.

۲) عده ای که به آیات الهی توجه دارند.

۳) عده‌ای که قلب مریضی دارند و به مقابله می پردازند.

وجود امیر مومنان به عنوان یعسوب دین (چشمه جوشش ایمان) از این جهت دارای اهمیت است که سبب دست یافتن افراد به ایمان گشته و در نتیجه باورپذیری آیات الهی را برای آنها ممکن می سازد. این شأن بی مانند حضرت امیر است که در چنین روزی به مردم معرفی شدند.

در انتهای مجلس آقای مهدی نیل چی مداح خوش الحان اهل بیت علیه السلام مجلس را به فیض رساندند.

برنامه با پخش دعای فرج با صدای آقای فرهمند در ساعت  ۱۵: ۱۳ دقیقه به پایان رسید.

تازه ها

news125_image
مراسم شب قدر ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
news123_image
نهمین جشنواره مرحبا ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
news121_image
جلسه عمومی پدران ۰۹ بهمن ۱۴۰۲

تازه های گالری

gallery_latest_0
14030120-افطاری میلاد امام حسن (ع) 1403 / کارگروه روابط عمومی
gallery_latest_1
اردوی مطالعاتی تمرین نوروز-1402/12/28 46 / یازدهم-سال تحصیلی 1403-1402 / اردوی مطالعاتی تمرین نوروز-1402
gallery_latest_2
احیاء شب 21 رمضان-1403/01/13 سال تحصیلی 1403-1402 / احیاء شب 21 رمضان-1403 / 01
gallery_latest_3
جلسه مادران انتهای سال-1402/12/27 46 / یازدهم-سال تحصیلی 1403-1402 / جلسه مادران انتهای سال-1402

تماس

خیابان حضرت ولی عصر (عج)، بالاتر از چهارراه پارک وی، خیابان شهید فیاضی (فرشته)، ابتدای خیابان چناران، نبش کوچه یاسمن، پلاک 21، کدپستی 1964959563

 021 - 22 00 96 30

 10000 22 00 96 30