44 43 42

جلسه عمومی پدران بهمن

 ۱۳ بهمن ۱۳۹۸  |   596 بازدید

جلسه عمومی پدران پایه های 9، 10، 11 و نیز هنرستان در مورخ 4 بهمن 98 با حضور حداکثری پدران به رسم هر ساله که در اولین جمعه بهمن ماه برگزار می گردد، برقرار گردید.

در ابتدای امر و در ساعت 8/45 جلسه با پخش کلیپی از فعالیتهای آشپزخانه و نهارخوری دبیرستان آغاز گردید. پس از آن آقای احمدعلی ساعت چی پدر دانش آموز دوره 42 مجلس را مزین به تلاوت خود از آیات 190 و 191 سوره آل عمران نمودند.

در ادامه جناب آقای کاشانی مدیریت دبیرستان ضمن خوشامدگویی به حضار، رخداد دو حادثه تلخ شهادت سردار سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی را تسلیت عرض نمودند. ایشان ضمن اشاره به گزارش فعالیتهای انجام گرفته و ارزیابی ترم نخست دانش آموزان که در انتهای این جلسه ارائه خواهد شد، توجه حضار را به لزوم مداقه در نتیجه ارزیابی اعمال انسان در مقطع پس از مرگ جلب نمودند. مقطعی که در آن، انسان در کنار اعمال خود می تواند از شفاعت شفیعانی همچون ائمه بهره مند گردد و معمولا آنچه مورد غفلت قرار میگیرد آن است که قرآن نیز از افرادی که به وی اهتمام داشته اند شفاعت خواهد نمود.کتابی که در حدیث معروف ثقلین در کنار عترت پیامبر، بلند مرتبه شمرده شده و متاسفانه توسط شیعیان آن چنان که باید و شاید ارج نهاده نشده است.

ایشان در مورد سیستم آموزشی بیان داشتند: در رویکرد قدیمی به آموزش که در جامعه سنتی وجود داشت، اهتمام به علوم نوین جایگاه والایی نداشت و در مدارس نوین به شیوه غربی نیز، توجه به علوم دینی و قرآن موقعیت فاخری نداشت. در مدارس اسلامی توجه به علوم نوین روز همزمان با توجه به قرآن و معنویات در دستور کار قرار گرفت اما متاسفانه اکنون در این مدارس حداقل از جهت توجه به قرآن غفلت جدی وجود دارد.

در ادامه آقای دکتر محمدتقی فیاض بخش که عمر خود را در زمینه مطالعه و آموزش قرآن وقف نموده است، توضیحاتی در مورد جایگاه و اهمیت قرآن مطرح نمودند. در این راستا به حدیثی از پیامبر اسلام (ص) اشاره نمودند که در آن قرآن سفره گسترده الهی برشمرده شده است، و مومنان می بایست مشتاقانه در حد توان خود از آن بیاموزند و بهره گیرند (البته در ترجمه دیگری از حدیث فوق، قرآن به عنوان ادبستان راه و رسم بندگی معرفی گردیده).

ایشان به حدیث دیگری که در آن آموزش قرآن به فرزندان از وظائف والدین برشمرده شده، توجه دادند. وظیفه ای که فرزند در ازاء کوتاهی پدرش در مورد آن می تواند وی را عاق نماید. البته سوال مورد طرح این است که چه سطحی از آموزش قرآن مطلوب و خواسته یک پدر می باشد؟ آیا به صرف روان خوانی و یا حداکثر فهم ترجمه قرآن می توان اکتفا نمود؟

در این مسیر توجه به انگیزه قرآن آموز که در دو حیطه بیرونی و درونی قرار میگیرد، قابل توجه است. آقای دکتر در زمینه انگیزه های بیرونی به اعطاء جایزه به قرآن آموزان و نیز فراهم کردن بستر سخت افزاری و نرم افزاری جهت تسهیل آموزش قرآن اشاره نمودند که اگر چه خوب است اما نباید جای انگیزه درونی را بگیرد چرا که تشنگی درونی پایدارتر است و این حیطه وظیفه اصلی اولیاء است که در وهله اول به عهده پدر، سپس به عهده مادر و محیط خانواده و نهایتا به عهده محیط های خارجی همچون مدرسه است. و اما وظیفه پدر آن است که خود با قرآن مانوس باشد زیرا فرزندان از وی الگوی عملی میگیرند و در این زمینه طبق اشاره خود قرآن، تلاوت قرآن به زبان عربی دارای موضوعیت است: انّا جعلناه قرآناً عربیّا

در این زمینه و جهت انس مستقیم با قرآن و برای آنکه توجه ما به عنوان فارسی زبانان به ترجمه آیات جلب نشود، توصیه گردید که از قرآنهای فاقد ترجمه استفاده شود و جهت فهم معانی قرآن نیز از طریق یادگیری معنی کلیدواژه های  پرتکرار اقدام شود.

با پایان سخنرانی آقای فیاض بخش، کلیپی تصویری از خلاصه فعالیتهای هریک از پایه ها در نیم سال اول به نمایش درآمد که مورد استقبال حضار قرار گرفت.

پس از آن جناب آقای کاشانی ضمن عرض تسلیت مجدد به مناسبت فقدان دو شخصیت قرآنی: سرار قاسم سلیمانی و شهید حسین اسدس لاری و ضمن پخش کلیپی در مورد سردار سلیمانی، به بیان ویژگیهای شخصیتی مشترک این دو عزیز از دست رفته که عبارت بود از حرکت خالصانه برای خدا (خلوص کاری) پرداختند.

در بخش بعد ضمن دعوت از پدر شهید اسدی لاری بر روی سن، از ویژگیهای خاص این شهید سخن به میان آمد. وی از جهت علمی در زمان تحصیل در دبیرستان و پس از آن به اعتراف اساتید دانشگاه کانادا سرآمد بود. همچنین از جهت اخلاقی و تربیتی دارای ویژگی های بارزی بود. پیشنهادات متعدد وی جهت بهبود سیستم آموزشی و رفع اشکالات ساختاری مدرسه و دانشگاه، جذب حداکثری افراد و قدرت ارتباطی فوق العاده از جمله تلاشها و ویژگی های مورد توجه وی عنوان شد. همچنین به اعتراف مسلمانان ساکن کانادا، وی در روزهای تعطیل نسبت به آموزش قرآن به دانش آموزان مبادرت می نمود.

انجام توسل به ائمه اطهار و قرائت ادعیه مختلف از جمله دعای عهد و تلاوت حداقل یک صفحه قرآن به صورت روزانه گوشه دیگری از ارزشهای والای وی ذکر شد.

پدر شهید لاری خصوصیات عالیه فرزندش را ذیل 5 دسته زیر دسته بندی نمود:

1- اراده             2- اعتقاد و تعبد              3- ابتکار           4- اعتماد و عزت نفس                5- احترام به کوچک و بزرگ حتی به مخالفان عقیدتی و سیاسی

در نهایت امر نکات تربیتی به کارگرفته شده توسط خانواده ایشان که موجب تربیت چنین فرزندان الگویی شده بود همچون:

1- داشتن تفاهم و هدف بلند (تعالی انسانی، ایمانی و علمی)               2- الگوی عملی بودن والدین        3- پرورش نگاه نقادانه            4- ایجاد زمینه بحث خانوادگی     5- بزرگ اندیشی            6- مراقبت نامحسوس و همیشگی مادر        7- القاء داشتن توانایی برای سرآمدبودن

به عنوان کلیدهای تربیت موفق این خواهر و برادر شهید، در خانه خوانده شد.

جلسه در ساعت 11/25 با دکلمه اشعاری در وصف امام زمان (ع) به پایان رسید.

تازه های گالری

gallery_latest_0
روز سوم رمضان-1402/12/24 سال تحصیلی 1403-1402 / مراسم یک آیه، یک ختم قرآن / روز سوم رمضان-1402
gallery_latest_1
جشن فارغ التحصیلی-1402/12/26 44 / پس از فارغ التحصیلی / جشن فارغ التحصیلی-1402
gallery_latest_2
جلسه مادران با حضور دکتر کمن-1402/12/24 47 / دهم-سال تحصیلی 1403-1402 / جلسه مادران با حضور دکتر کمن-1402
gallery_latest_3
جشنواره فیلم 6 دقیقه ای و افطار-1402/12/24 50 / هفتم-سال تحصیلی 1403-1402 / جشنواره فیلم 6 دقیقه ای و افطار-1402

تماس

خیابان حضرت ولی عصر (عج)، بالاتر از چهارراه پارک وی، خیابان شهید فیاضی (فرشته)، ابتدای خیابان چناران، نبش کوچه یاسمن، پلاک 21، کدپستی 1964959563

 021 - 22 00 96 30

 10000 22 00 96 30